Dagbok från Wales

Den 27/10 åkte vi 6 ungdomsledare (Lisa Adolfsson, Elin Petersson, Amanda Jansson, Ebba Ahlgren-Cederlöf, Nadia Sarii och Amanda Edlund) och två äldre ledare (Nina Aldén och Amanda Ryberg-Welander) från Eolshälls 4H gård i Stockholm till Wales! Detta var som både en belöning för vårt arbete på gården och som en studieresa för att få kunskaper om 4H i andra länder.  Under cirka 8 månader har vi samlat poäng och pengar inför den här resan. Målet var att få hundra poäng som vi fick genom att hålla kurser, jobba på kollon eller på andra sätt hjälpt till på gården. Pengarna har vi fått in från bland annat barnkalas, kurser, café och helgdagar.  Under veckan i Wales har vi fört en dagbok om våra upplevelser, enjoy!

Torsdag 27/10-11
Vi rullar in på Arlanda med ett glatt humör och Elin iklädd i gummistövlar. Hungern stiger inom oss, instinkten smyger sig på och vi drar oss på jakt efter föda. Åsikterna om kassör killen bakom kassan var splittrade men helt okej.   Incheckningen flöt på som den skulle, förutom att allt bagage blev taggat med Lisa Adolfsson… Även säkerhetskontrollen klarade vi oss igenom utan större bekymmer. Flygresan gick bra och efter ca 2,5 h landade vi med en duns London! Och ja det regnade och Elins idé om gummistövlar var inte längre en sån dum ide. Vi virrar oss vidare till hissen där vi träffar en trevlig kvinna från Australien.  Nu väntade vi oss en tre timmars lång minibussresa till Swansea, Wales med härlig sång från Amanda E och Nadia och en chaufför med glatt humör. Tillslut kom vi fram till våran jättefina stenstuga på Clyne Farm Cottages. Vissa rum var jätte fina medan andra lite mindre fina men vi delade upp rummen på ett systerligt vis. Kvällen avslutades med ett högljutt snarkande.

Fredag 28/10-11
De spänningsfulla resenärerna vaknade klockan 09.00. Alla samlas runt det stora frukostbordet vid det stora panoramafönstret där vi har utsikt över Swansea. Dagens schema läses upp och alla skynda sig till sina rum för att förbereda sig för en dag i stan. Den här gången fick vi promenera ner för den guppiga backen för att ta oss till bussen! Väl inne i Swansea begav vi oss till Primark, den väl omtalade affären med stort sortiment och billiga varor.
 Vi shoppar och vi shoppar ända tills klockan halv två då vi letar upp en restaurang som föll oss i smaken, det blev fish´n´chips! Standard. Sen hamnade vi på en solig trappa som vi stockholmare kan jämföra med plattan. Utsikten från trappan var en storbildsskärm och ett par biffiga killar. Efter 20 minuter matkoma så pallrar vi oss iväg till Tesco, en gigantisk mataffär där vi storhandlade för hela veckan. Vi skulle nämligen parvis laga en lunch och en middag under veckans gång. Väl hemma duschade vi och Amanda J och Ebba lagade mat, mexikansk afton stod på menyn! Muy Bueno
Efter middagen samlades vi vid värmen i sofforna, där Nina höll ett föredrag om socialt kapital och hur viktigt det är att man tar tillvara på och tar hand om kontakter och kunskaper. Kvällen avslutades med sångspelet Oogachakka som gick ut på att fylla rummet med våra vackra sångröster.

Lördag 29/10-11
Idag gick vi 1 mil till piren, i vind och regn, för att träffa och umgås med några Young Farmers. Bäst första intryck gav de med vattenfast mascara… När engelskan var uppvärmd hade vi riktigt trevligt tillsammans där vi satt runt restaurang borden. Maten smältes över ett parti med bowlingo, och nej vi menar inte gammal hederlig bowling. Totalt var vi då 14 personer som spelade bowling på övervåningen av en spelhall. Colin, en 14årig kille från Wales, fick upp sina ögon för Elin, men stockholmsbon var inte riktigt med på noterna och någon romans uppstod inte. Efter bowlingen fortsatte vi en trappa ner och testade vår lycka på spelautomaterna. Youngfarmers försvann en efter en och snart var det även dags för oss att börja tänka på refrängen. 10km senare, varav de sista kilometrarna bestod av stenar och kvicksand, låg de flesta av oss utslagna på soffor, sängar och golv. Då även våra kockar, Lisa och Elin, var utslagna tog det en stund innan maten var klar, men desto bättre smakade pestopastan när den väl blev serverad. Kvällen avslutades med te och Desperate Housewives maraton.

Söndag 30/10-11
Dagen började väldigt förvirrande då vissa av resenärernas klockar hade ställt om sig till vintertid och vissa inte. Alarmklockor ringde hejvilt vid olika tillfällen och ingen var riktigt säker på vad klockan egentligen var. För Ebba, som fortfarande inte vant sig vid den nya tidzonen, blev omställningen till vintertid för förvirrande och hon valde att gömma sig under täcket tills hungern kallade fram henne tillslut. Vi åt alla en stor frukost för att ladda upp energi inför dagens stora utmaning, muddiest assault course in the valley, eller som vi säger på svenska: lerhinderbana!
Med kläder som vi inte har sett sen vi glömde dem längst ner i garderoben, snodde dem från våra mammor eller sen de gick ut ur mode för några år sedan begav vi oss mot vår destination, en teambuilding övning i form av en lerhinderbana. För att ta oss till Clyne Farm där hinderbanan ägde rum fick vi korsa en hage med lervälling som hette duga! Väl framme hade vi en snabb uppvärmning, bestående av olika roliga stafetter, begav vi oss sedan in i skogen och till starten. Vår guide såg roat på medan vi ålade, krälade, klättrade, snubblade och halkade oss igenom banan. Trötta, kalla, leriga men framförallt fantastiskt glada hasade vi oss sedan tillbaka till gården.  Den varma duschen och de torra kläderna passade fint! Geoff på Clyne Farm var snäll nog att skjutsa oss hela vägen tillbaka till huset, där vi kollapsade i soffan. Maten lagades av Nadia och Amanda E bakom stängda dörrar, när flera skrik som sedan följdes av en stark lukt av vitlök slapp ut ur köket började vi känna oss lite oroliga… Men plötsligt stod pastan med kycklinggryta där på bordet och vi högg in! Kvällen fortsatte sedan med en föreläsning från Nina och Amanda RW om 4H i Sverige och ute i världen.

Tisdag 31/10-11
I morse vaknade vi kl. 9:00 och alla gjorde sig iordning för en dag på en City farm, sen åt vi frukost som bestod av mackor och juice, och té för dom som kände för det. Kl. 10:30 så kom taxin som skulle skjutsa oss till Swansea Community Farm som den hette, där vi skulle tillbringa den mulna och gråa dagen. Alla drog på sig sina stövlar och tog på sig sina regn jackor, och klev in i taxin som stod och väntade på oss utanför huset. När vi väl var framme så välkomnades vi av en äldre man som hette Phil. Det första jobbet vi fick var att hjälp till med att flytta mega stora grisar som var jätte läskiga, rasen hette Welsh pigs. Sen så skulle vi mata dom mindre grisarna som var betydligt mindre och jag (Nadia) fick äran att låsa upp huset som dom var i. Sen så delade vi upp oss, Amanda R.W och Ebba skulle städa huset där dom små grisarna bodde i och resten gick in i ett stall där det bodde gäss, kaniner, grisar och får. Efter ett hårt arbetande så var vi klara med att tömma boxarna på all halm, men då skulle boxarna spolas ur. När vi hade lunch så kom Phil och hade en presentation om gården och city farms och vad dom gjorde. Det är förvånansvärt likt vår 4H-gårdsverksamhet.
Kvällen spenderade vi tillsammans med Young Farmers som hade ordnat med en Halloweenfest. Det var jättekul med kostymer, lekar, godis och härliga människor att prata engelska med!

Tisdag 1/11-11
Idag började vi dagen med en lång disskution kring alkohol, tobak och droger. Det hela cirkulerade kring 4H-andan och hur vi ska jobba på 4H för att stärka våra medlemmar.
Efter det åkte vi åter ner till stan för att shoppa lite till. Kvällen ägnade vi åt att packa då vi skulle lämna Clyne Farm dagen efter. Vi bjöd på en lyxig middag med lax på menyn, fint serverat på tallrikarna. Vi lyckades även klämma in lite Oogachacka och Alias.

Onsdag 2/11 – 11
Idag var sista dagen i Wales. Den spenderade vi i Cardiff, Wales huvudstad. Där träffade vi Abigail som tog oss till Riverside Community Garden. Det är som en kolonilott där de jobbar mycket med arbetslösa, rehabiliterande och folk som har andra svårigheter i samhället. De har ett fantastiskt miljötänk och experimenterar mycket med förnyelsebar energi och miljövänliga bekämpningsmedel.
Efter en härlig dag i Cardiff satte vi oss på tåget till London där vi skulle spendera en natt. Det ingen hade väntat sig (då vi bokat ett budgethotell) var att vi skulle få bo i en stor fin lägenhet med kök och widescreen tv i vardagsrummet! Vi köpte Fish’n’chips till middag och tog en promenad till Buckingham Palace och sjöng lite för drottningen.

Torsdag 3/11 -11
Hemresedagen. Efter lite sovmorgon var det dags att packa allting i rätt väska, se till att man inte köpt på sig någon övervikt och sedan bege oss till Victoria Station. Därifrån tog vi Gatwick Express till flygplatsen, checkade in och klarade säkerhetskontrollen utan problem och sen var det bara att vänta. Ett något försenat plan tog oss sedan sista vägen hem till Stockholm, Arlanda.
När vi skildes på Arlanda var det med känslor blandade av glädje, saknad, trötthet men framför allt var vi fulla med roliga minnen från en resa vi sent kommer glömma!